Till Salu : Volkswagen Golf GTI 2.0 GTI 5d DSG MK5 – 2005 FULLUTRUSTAD!

Min lillebror har en toppenfin Golf GTI till salu.

Bilen hade en ägare innan honom (förutom bilhandlarna), En ”gubbe” som köper sej en maximalt fullutrustad Golf ungefär vart 8-10e år.
Varannan modell då eller?

Vilket som.
Bilen är ifrån 2005 och när det köptes så bockades precis alltid in på tillvalslistan som bara gick.

* En riktig GTI givetvis, Med allt vad det innebär med motor, chassi, kjolpaket, fälgar, inredning , Sportstolar osv osv osv.
* HELskinn (mycket ovanligt!)
* Den RIKTIGA DSG växellådan.. Den som Ferrari sen köpte upp och som VW själva inte fick använda..
* Stora stereon
* Stora färddatorn
* Coupevärmare
* Elhissar både fram OCH bak

Ja bokstavligen allt som bara gick att få till bilen.
Originalkvittot finns kvar och givetvis alla andra papper som ska finnas med och lite till.

Bilen köptes av min bror i sen-somras, Då hade bilen stått nästintill stilla sen den servades 3 månader tidigare.
Alla servicer är gjorda hos Volkswagen i Malmö
Men eftersom brorsan är lika noga som mej så gjordes det då direkt en STOR service på bilen.
Alla vätskor byttes, Även växellådsolja, Bromsarna var nybytta så det behövdes inte.
Kamrem, vattenpump osv osv byttes.

Bilen har nu gått ca 16700 mil

Ja precis allt som man kan göra vid en så stor service som möjligt gjordes då.

Direkt efter servicen så lämnades bilen till rekond.
Så den är helt nyrekondad både in och utvändigt.

Och sen kom hösten… Och regnet..
Så min bror bestämde sej för att ställa undan bilen direkt efter detta gjordes faktiskt.

Så bilen har stått i ett värmegarage med en massa andra fina bilar sen dess.

IMG_2372

Bilen är precis lika fin som på bild.. Ingen rost osv.. Allt det är också undersökt. IMG_2371 IMG_2370 IMG_2369 IMG_2368

Baksätet är väldigt lite använt. IMG_2367 IMG_2366

 

Så.. Det är ingen underdrift när jag säger att ni hittar ingen MK5 Golf GTI i bättre skick.

Och framförallt så är det VÄLDIGT sällsynt med denna utrustningen.. Framförallt helskinn.

Dessa bilarna UTAN läderklädsen, Utan stora stereon,. Färddata.. Coupevärmare osv osv ligger på 110.000kr på blocket.
Nästan ingen av dessa bilarna har skinnklädsel.

Men som vanligt så lägger jag mej billigare än alla andra

Så priset för denna toppenfina, fullutrustade bil i utomordentligt fint skick ligger på 93.000kr!!

Brorsan vill ha snabb affär och pengar direkt, Därför lägger han sej så lågt.

MEN!  Jag kan tänka mej att blanda mej om du har en bil att lämna i byte.. Både billigare och dyrare funkar för mej.

 

 

Är ni intresserade så kan ni kommentera här.. Maila mej vart som.. Eller ringa brorsan på 0735904995

Men ni får nog lättare tag på mej.

 

Jag provkörde bilen åt brorsan när den köptes, Så mina åsikter är

* Sköna stolar
* Låter riktigt gott, Speciellt när man växlar
* BRA paddel-växellåda! DETTA är den riktiga DSG lådan!
* Pigg
* Mycket körglädje
* Bra vrid
* Bra stereo
* Snålare än vad jag trodde den skulle vara… Man kommer ju undan riktigt snålt på motorvägen..

En perfekt all-around bil.. Sportig och rolig.. Snål och billig.. Välutrustad.. Billig i drift.. Går att lasta mycket om man fäller sätena.
Även stora grabbar som jag får plats i baksätet..

Går att köra billigt med..
Funkar absolut året om..

Ja.. Alla vet vi vad en Golf GTI är helt enkelt.

 

 

Jag klistrar in ett reportage ifrån Teknikensvärld här nedan

 

Första intrycket

Golf GTI tar åter täten, med marginal.
Urstark motor, utsökt bett,
fantastiskt ljud.
Lagom hårdfjädrad, nästan perfekt balans,
vass styrning, mycket bra bromsar.
DSG-låda tillför en dimension.
Klassikervarning!

 

Basfakta

Volkswagen Golf gti 3-d

Motor
4-cylindrig rak med 2 överliggande kamaxlar. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Max laddtryck 0,7 bar. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. Framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad manuell och automatisk låda med dubbelkoppling (DSG). Hastighet vid 1000 r/min på 6:an: 50,37 km/h.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak dubbla längs- och tvärlänkar på varje sida.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter. 3,0 rattvarv.

Bromsar
Ventilerade, låsningsfria skivor fram och bak. Aktivt antisladdsystem (ESP).

Hjul
Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 WR17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 422, bredd 176, höjd 147. Spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1420 kg, maxlast 440 kg. Bränsletank 55 liter.

Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 7,2 s (DSG 6,9 s), toppfart 235 (233 km/h).

Förbrukning*
Landsväg 0,62, stad 1,10 (1,08), blandad körning 0,80 (0,79) l/mil.

 

Back on track

Alla vet vad en Volkswagen Golf GTI är, äntligen kommer den i ett skick som gör de tre bokstäverna rättvisa.

Efter flera generationer som utrustningspaket kommer Golf GTI som egen modell igen, med skarpare och bättre sportprofil än det mesta till överkomligt pris. Det här kan bli en klassiker.

Innan jag reste på det här uppdraget lovade jag redaktionschef Carl Legelius att inte tjata om första generationens Golf GTI i rapporten. Inga andra generationer heller, de är inte lika mycket att tjata om.
När planet hade landat alldeles vid F1-bossen Bernie Ecclestone’s makalösa anläggning Paul Ricard i södra Frankrike, där jag skulle genomlida två dagar, stod emellertid en vit Golf GTI Mk1 i ankomsthallen, renoverad till bakteriefritt skick. Jag drogs dit som av en osynlig kraft men lyckades slita mig redan efter ett varv runt den lilla ärtan. Strongt tycker jag, Carl.
Paul Ricard anlades 1969-1970 som säker F1-bana i en tid när förarna dog som flugor i Grand Prix-cirkusen. Frankrikes GP kördes här 1971-1990, avåkningszonerna är stora som B&W-parkeringar och i dag är inriktningen tester och ”events”. Att se en så magnifik bana utan publikläktare är en smula märkligt. För GTI-provkörningen var slingans 5,8 kilometer kortade och en provisorisk chikan fanns på långa rakan, ”Le Mistral”.
Snart hälsades jag välkommen av den rutiga tygklädseln i en knallröd, tredörrars GTI (det finns femdörrars också) och gled på plats i en välkomponerad, lagom skålad och estetiskt tilltalande förarstol, greppade den i nederkant avfasade, konturerade läderkringlan, vred på startnyckeln och hörde bergsluften fyllas av ett ljud ingen Golf GTI frambringat tidigare. Varmt, kärnigt, förväntansfullt – vad har ni gjort? hann jag tänka innan flaggvakten gav mig klartecken att gasa ut mot böjarna.
Jag har med åren funnit det klokt att kvickt ställa sig ett par frågor vid tillfällen som dessa, ”Vad är det jag sitter i?” framför allt.
Nya Golf GTI har den 200-hästars, turboladdade tvålitersmaskin med skiktad direktinsprutning (FSI) som Audi och snart också Skoda använder (i nya Octavia RS). Det finns 280 Nm vridmoment från 1800 – 5000 r/min, framhjulsdrift, en sexväxlad manuell låda eller DSG (Direct Shift Gear med dubbla kopplingar och manuell/automatisk växlingsmöjlighet), 15 millimeter sänkt fjädring runt om, 20 procent styvare krängningshämmare bak, ventilerade skivor även bak, dubbla avgaspipor, svarta dekoreffekter här och var, allt toppat av en diskret röd rand runt kylargrillen i frontens svarta spetsskägg.

En klart aptitlig syn, lite boy racer som Honda men på ett mer moget vis. Nya Golf GTI skiljer sig från det övriga programmet mycket mer än de senaste generationerna gjorde och det är just det som är meningen. Trehundra exemplar siktar den svenske importören på under 2005. I standardutrustningen ingår klimatanläggning, cd/radio, aktivt antisladdsystem och ruggigt snygga 17-tumshjul, bland tillvalen finns 18-tummare, läderklädsel, farthållare, multifunktionsratt… hela batteriet. Redan grundutrustningen förefaller välvald.
Färdigfunderat, jag och kollegan i högerstolen vrålar i väg och lämnar givetvis alla förhållningsorder i startbåset. Tag det lugnt?!
Golf GTI griper sig an banarbetet som ett dreverekipage på säsongens första jakt, pulvret sprider sig ymnigt och jämnt direkt från tomgång och bilen går med precis rätta klippet till 100 km/h på tvåan. I med trean, fullt spett, och jag måste säga det igen; det här ljudet är bara så rätt!
Mellan växlingarna smäller det snyggt till ur piporna, rakt in i ryggraden. Jag trycker ner farten allt vad det går, växlar ner – det kommer en ljudstöt där också – och tyglar den första, skarpa högerböjen så nära en lysgrön apexkon jag bara kan.
Ut på rakan drar vi via en liten
S-böj, knappt förnimbar ESP-parering där, och så fullt skott ut på rakan. I chikanen börjar jag märka hur styrningen är kvickare än i normal-Golf och programmerad för en starkare retur. Nu är vi ute på Le Mistral igen, jag hinner nästan varva ur på fyran (180 km/h) innan jag lättbromsar in i en lång, svag högerböj där jag om några varv vet att jag kommer att hålla fullt.
Sedan missar jag en skarpare krök rätt rejält, men bilen vare sig doppar med näsan, skriker med däcken eller får ESP-slaven att rycka in. Lätthanterlig var ordet, Golf GTI är inte neutralstyrd men bra nära och ytterst handhavarvänlig även när det är skräp bakom ratten.

Vi kramar de sista sekunderna ur banpasset eftersom vi inte vill kliva ur, men motas till sist ut på en landsvägsslinga i omgivningen. Den är inte dum den heller, försök ta dig upp i bergen kring La Ciotat nästa gång du ställer kosan mot Franska Rivieran, här slingrar vägarna som i en tallrik nudlar och vägbeläggningen är hur nyfin som helst. GTI:n rullar påfallande tyst och trots all den kurvdramatik som breder ut sig tappar bilen aldrig fattningen det minsta; styrning, bromsar, grepp och växellåda fungerar sällsynt harmoniskt ihop och vi kan inte låta bli att hissa ned rutorna en smula för att höra avgasklangen rulla mellan berg och dal.
Smolken då? Lite stötighet i låg fart hör till receptet, men är ändå långt, långt ifrån exempelvis Honda Type-R. Tredörrarskarossen ger ingen vidare sikt bakåt, insteget i baksätet är en smula bökigt. Å andra sidan erbjuder det förträfflig plats för två, det finns två tydliga skålningar där också.
Volkswagen planerar att tillverka 15000 exemplar under 2005 vid fabrikerna i Wolfsburg och Mosel, en siffra som låter en smula konservativ. Nittiotre procent av de tillfrågade i en stor undersökning (gissa vem som var beställaren) förknippade genast ”GTI” med Volkswagen och ingenting annat.
Det beror på att den första generationen gjorde sådant avtryck. Ingenting talar mot att den nya generationen blir lika betydelsefull.

Men nu… Det absolut viktigaste…

En Top Gear provkörning

Top Gear – Volkswagen Golf GTI MK5 from gtifan0711 on Vimeo.

(Visited 262 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

16 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mikael

Fullutrustad = ingen taklucka? Och ingen backvarnare vad det ser ut som?

Mikael

Är egentligen ute efter en med taklucka som jag sett på ett flertal 05:or
Hur långt har den gått?

Niklas.K

En bil som jag verkligen gillar!
Men för mig har den här 2 stora minus för mig.
Skinn och DSG är nått som för mig är otänkbart på en GTI.
Men sen är ju smaken helt klart olika.
Verkar hur som helst väl skött och det gör mycket.
Hade man trillat på denna i en bil hall när man är på rätt humör så hade den säkert fått följa med hem trots skinn och dsg.
Lycka till med försäljningen!
Varför inte lägga ut den på blocket?

Niklas.K

Inget slår en hederlig manuell låda Pierre! 🙂
Fast handen på hjärtat så har jag inte kört nån bil med nån bättre DSG låda.
Så kanske faller pladask!

Älskar också skinn men bara i vissa bilar.
Och den retro rutiga klädseln är ju hur cool som helst.

A.T

Har den 18″ Detroit fälgarna med ? Eller är det bara 17″ som är på bilderna?

Niklas.K

Kört Passat 2011 med dsg och nån billig skit bil med paddlar.

Niklas.K

Mailar bara massa idioter med skambud!

16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x