Har vi kommit ifrån det klassiska tänkandet nu i miljötider?
Nu verkar det mest handla om att ha mest roligt för pengarna..
Och ja det är absolut inget fel i det..
Men.. När man får betala DYRA pengar för typ en Ariel Atom med inte så värst mycket hästar..
Eller så värst mycket bil..
Då är det fel..
Och dom flesta av oss tänker.. Vilken bil är lättast att trimma?
Och där klår ju R35 GT-R allt.. Hands down..
Men om man inte vill lägga så mycket pengar..
Och nu när EVOs och Imprezor är SÅ mycket dyrare än 1000kr / HK som dom en gång i tiden kostade..
Ja.. Då har vi Toybaru GT86..
Bilen som skulle ta tillbaka den där.. ”Svensson-Sportbilen”..
Kan man kalla det så?
Eller för dom som inte har pengar med en.. Ja säg EVO..
Men som med tiden.. Och sparandet.. Vill kunna trimma upp sin billigare bil för att kunna spöa en EVO..
För.. Det vet vi ju alla att den känslan är MYCKET speciell att kunna köra ifrån en mycket dyrare bil som BORDE vara snabbare.
Ok.. Visst.. Du har inte alla samma driftsäkerhet.. OFTAST i en trimmad bil som i en t.e.x OEM Porsche..
Så vart går gränsen??
Vad är dina pengar värda att gå till?
Roligt?
Hästkrafter?
Möjligheter/lätttimmat?
Säkerhet/hållbarhet och ändå snabb?
Men om vi nu STRIKT kollar på hästkrafter per krona då.
Då har facit.se gett mej en MYCKET överraskande lista…
www.facit.com
Here goes.
Mest hästkrafter för pengarna
Tillhör du dem som gillar kraftfulla bilar, men till en vettig kostnad? Vi på nybilsguiden FACIT.com har tagit fram underlag för de fem bilar som erbjuder mest hästkrafter för pengarna. Intressant är att fem olika bilmärken konkurrerar om att hamna längst upp på listan.
*
Märke: DACIA
Modell: Sandero Halvkombi
Version: 1.6L E85 105 Hi-Flex
Pris: 79 900 kr
Maxeffekt: 105 hk
Kronor per hästkraft: 761
Dacia Sandero är en halvkombi och det finns två bränsletyper att välja mellan: etanol eller diesel. Oavsett val så är båda Dacia Eco och bilen är klassad som miljöbil. Etanolversionen kallas HiFles och går lika bra att köra på etanol som bensin. Accelerationen är 0-100 på 11,5 sek och den gör av med 9,3 l/100 km. Bagageutrymmet är på 320 liter och Dacia har en nybilsgaranti som sträcker sig över tre år. På en del marknader går modellen under beteckningen Renault Dacia. Med sina 761 kronor per hästkraft når Dacia Sandero förstaplatsen i testet.
*
Märke: CHEVROLET
Modell: Camaro Coupé
Version: 6.2L V8 Man Coupe
Pris: 377 000 kr
Maxeffekt: 432 hk
Kronor per hästkraft: 873
Chevrolet Camaro Coupé är en kraftfull bil, och den med i särklass högst maxeffekt med sina 432 hk. Trots det så tar bilen andraplatsen i undersökningen. Med den här muskelbilen får man väldigt mycket hästkraft för pengarna. V8-motorn tar bilen från 0-100 km/h på 5,2 sek. Bränsleförbrukningen är 14,1 l/100 km och utsläppsvärdet CO2 hamnar på 329 g/km. Bagageutrymmet är 364 liter. Chevrolet har en nybilsgaranti på tre år. Bland sportbilar tillhör Chevrolet Camaro inte de dyraste på marknaden.
*
Märke: JEEP
Modell: Wrangler SUV
Version: 3.6 V6 Sahara 4WD Auto
Pris: 272 900 kr
Maxeffekt: 284 hk
Kronor per hästkraft: 961
Jeep Wrangler är en fyrhjulsdriven sportig SUV som har goda egenskaper för off road-körning. Det är en robust bil under Jeeps slogan ”Go anywhere, do anything”. Bilen är försedd med kraftfulla side bars, som förstärker skyddet i ojämn och tuff terräng. Bilen accelererar 0-100 på 8,1 sekunder, har en bränsleförbrukning på 11,2 l/100 km och ett CO2-utsläpp som når 259 g/km. Nybilsgarantin för Jeep är dock bara tvåårig och bagageutrymmet rymmer inte mer än 142 liter.
*
Märke: FIAT
Modell: Freemont SUV
Version: 2.0 DS 140
Pris: 249 900 kr
Maxeffekt: 140 hk
Kronor per hästkraft: 971
På fjärde plats hittar vi fyrhjulsdrivna Fiat Freemont SUV. Med sina sju sittplatser ställer det krav på såväl komfort som utrymme. Den här modellen är ett av resultaten efter samgåendet mellan Fiat och Chrysler. Det är en rejäl och säker bil, med en bränsleförbrukning på 6,4 l/100 km och som når en acceleration 0-100 på 12,3 sek. Bagageutrymmet är endast på 145 liter och som de flesta andra bilmärken så har Fiat en nybilsgaranti på tre år. Utsläppsvärdet CO2 är på 169 g/km.
*
Märke: SEAT
Modell: Leon Halvkombi
Version: 1.2 TSI 105 hk Reference
Pris: 159 900 kr
Maxeffekt: 105 hk
Kronor per hästkraft: 981
Seat León är en sportig liten halvkombi i Golfklassen. Modellen såg dagens ljus 1999 och försågs redan när den kom med en starkare motor än övriga Seat-bilar. Det dröjde tills 2005 innan andra generationens Seat kom ut på marknaden. Seat León Halvkombi har en accelerationstid på 10,1 sek/0-100 km/h. Bilens bränsleförbrukning ligger på 4,9 l/100 km och CO2-utsläppen är på 114 g/km. Bagageutrymmet klarar 380 liter, men nybilsgarantin är bara på två år. Med sina 981 kronor per hästkraft placerar sig bilen på sistaplatsen i undersökningen.
HUH!?!?
Ok.. Camaron kunde jag nästan räkna med att den skulle vara på listan..
Oavsett vad du är ute efter.. Motorljud.. Coolhet.. Prestanda..
Så är den SÅ prisvärd!
Men resten??
Jeep som alltid varit allt för klena motormässigt!
Seat kanske kanske jag kunde förstå också..
Så.. Ska ni alltså köpa en ny bil idag.. Och ni knallar in till handlaren och säger att ni vill ha så mycket hästar som möjligt för pengarna…
Så får ni en Dacia..
All info kommer ifrån
www.facit.com
Hahahaha!
Sanderon va en aning otippad!