Nu iomed begravningen och och min farmors bortgång så är här givetvis en massa massa släkt på besök.
Många som man inte har sett på väldigt många år.
Och jag måste säga.. Att i doser så har jag absolut inga problem att umgås med den sidan av släkten ändå.
För den respekten dom ger mej..
Dom reser sej när jag kommer in i rummet.. Frågar mej konstant och jag vill ha nått eller så.. Nästan ber om ursäkt om dom pratar med mej.
Vilket som.
Så igår kväll när jag satt i soffan hos min farfar så kom min pappa in till mej.. Väldigt disträ och mumlade nått om ” *** har en SL till dej”
Jag minns inte vilket namn han sa.. Men jag vet att det är pappas kusin.
Så jag går ut till trädgården, Dom reser sej och erbjuder mej 3 platser att sitta på.
Pappas kusin ber mej sätta mej breve honom.
Så säger han.
”Du, Jag har en Mercedes 560SL från 1986, USA import och 9000mil på mätaren,
Vad är en sån värd? Är det nått du kan sälja? Eller din pappa sa att det kanske var nått för dej?”
Jag med tankarna på allt annat än shopping sa ”Nej.. USA import är dom fula lamporna och fula kofångarna..
.
Lamporna är 4 runda istället för dom hela fyrkantiga, Och stötfångarna hade 2cm extra gummi både fram och bak.
Och det är för stor motor”
”Ok men då kan du mer om bilen än jag kan iallafall”
Och så drog jag hela modellens historia.. I detalj..
Rent automatiskt utan att tänka på det..
Hade fortfarande tankarna på annat.
Så efter ett tag så säger han. ”Men vad är den värd? Är det inget du kan få sålt?”
” Ne jag har inga såna kunder alls.. Men den är värd en del”
Där är 8st just nu på blocket.se
Och den billigaste är skumt billig.. Så billigt hittar du inte dom nånstans i världen.
Och sen ligger dom andra mellan 199-425 tusen.
Dom flesta har 15.000+ mil på mätaren.
Den för 425 var den jag kollade på när jag var på Autoropa för att provköra SLR.
Och den är visst redan sålt.
Då säger han.. Att jag kan få den till ett väldigt bra pris.. Väldigt..
Så.. Då började jag vakna till.. Och tänkte.. Hmm..
Man kanske kan byta lamporna.. Och kofångaren..
Men.. Vettifan..
Är det nått för mej just nu ändå`? Kommer ju inte kunna använda bilen på 9 månader ändå ju! Och vart ska jag parkera den??
Och idag så tänkte jag lite mer på den..
Och.. Ska rätt vara rätt.. Så är det ju faktiskt just USA modellen som blev som mest känd genom serien Dallas..
Och det är JUST en sån här han kör i American Gigalo..
Det är PRECIS så jag tänker mej själv i en sån bil.. Fast med snyggare kostym 😉
https://youtu.be/iD6suQ-1DY0
Detta klippet är inte alls lika bra, tråkig musik, men det är kul att visa er ”kids” att förr var det inte alls ovanligt att man hade långa scener med en bil o fokus i helt vanliga filmer.
Idag så är det inte ens bilar i bilfilmer.
Visst.. Baracuta jackan funkar också 😉
Som jag hatar den scenen ovan..
Detta var en bil som alla dom rika körde runt med i dom varma länderna..
Speciellt i USA.
En 560SL runt 88-89 kostade ändå 100-150 tusen mer än en Ferrari 328 GTS
Visst.. Jag skulle helst vilja ha en 82a som mej.. Och en 500 istället för en 560.
Men.. Detta är den sista.. Dyraste.. Lyxigaste.. Starkaste modellen av den R107 karossen..
560 motorn är en uppborrad 500 för USA, Japan och Australien marknaden..
Precis som det är idag. Här köper du en 500SL och där köper du en 550SL
Det är inte mycket det skiljer i effekt.. Och det är inget sportig bil ändå,
Det var först nästa modell som fick tillbaka det sportiga sen Måsvingen.
500an är en 5 liters V8a på 240hk och 560 är en 5.6liters V8a (BIG!) på bara 230 glidar-hk.
Och denna bilen var ju faktiskt från början riktad just för den amerikanska marknaden.
När 350SL presenterades i Geneve våren 1971 så var det mitt under en period då amerikanarna ville ta död på öppna bilar.
Ur säkerhetsaspekt.
Men Mercedes byggde en så kraftig cabbe (Med internamnet ”Der Panzerwagen”) så den klarade alla tänkbara krav amerikanarna kunde ha.
Så då ansågs detta vara en TUNG bil med en vikt mellan 1530 och 1690kg beroende på motor osv.
Så mycket för det tyska ”Super Leicht” 😉
Men detta var som sagt ingen sportbil.. Aldrig tänkt till att vara det i heller.. Utan en GT-cab
Och för att den skulle kunna ge samma prestanda som Pagodans 280SL så fick dom alltså här sätta in en 450 V8a.
Sen 1974 när bilvärlden nästan dog ut med oljekrisen och allt med avgasreningskrav osv osv så fick denna SL:en samma år en V6a.
Men givetvis var det en V8a som det skulle sitta i denna USA-inriktade tyska pansarcabbe.
Så till denna karossen så fanns det genom åren en väldans massa motoralternativ.
280, 300, 350, 380, 420, 450, 500 och 560.
Inte alla motoralternativen samtidigt alltså.. Men allt som allt genom åren.
560 t.e.x fanns bara mellan 86-89, Dom sista åren alltså.
Men.. Med så många motoralternativ så kan man tro att det skiljde mycket i effekt mellan största och minsta..
Nope.. Minsta V8an hade 185hk och 500an med mest hästar hade då 240hk.
Men med 400nm vrid vid nästan tomgång så kan man leva med det.
Detta är även den Mercedes-modell som levt näst längst!.. från 1971 till 1989 då nästa SL kom.
Det är 18 år… För samma modell!
Och det var verkligen inte mycket som ändrades utseendemässigt under dessa 18 åren i heller.
Men rent tekniskt så gjordes det en hel del förbättringar genom åren
givetvis.
(BTW.. Vilken modell ifrån Mercedes som har levt längst borde ni veta.)
Inte som idag då det kommer en helt ny efter typ.. 6 år.
Och innan dess är det 3 facelifts.
Visst den räknas väl officiellt inte som en raritet förräns om 4 år..Då den är 30 år gammal.
Men jag hade nog haft den kvar så länge ändå om jag hade köpt den.
Men.. Jag behöver ju en vinterbil först och främst..
Så.. Jag tror att huvudproblemet är att jag inte har nånstans att ställa den..
Och att jag kanske tänker att till våren så kanske jag kan hitta en annan (Men inte alls till det priset).. Och jag kanske börjar få in mer pengar då kanske..
Nu går jag bara minus månad efter månad..
Så.. Vad säger ni?
Jag har ju velat ha en sån bil i ett par år nu..
Ska jag passa på?
Även om den kommer få stå.. Vart vet jag inte.. I minst 9 månader innan den kommer köras med..
BTW… Jag har nog redan ett inlägg om denna bilen..
Skrevs inte för allt för längesen..
Ne just det.. Det var detta inlägget om Pagodan.
Dagens Ladufynd : Bob Marleys sista bil – Mercedes-Benz 500SL
The Best Convertible Ever Made? This 1989 Mercedes-Benz 560SL Roadster was the Last Topless Classic
A LOOK AT THE R107 MERCEDES BENZ – 350SL vs 560SL
This High Performance Mercedes is NOT What it Seems
Köp, köp köp!
Börja leta efter garageplatset som hyrs ut och slå till sen.
Sen om 4 år kommer du vara populärast på veteran träffarna 😉
Jag har garage plats till dig. SÄKERT STORT samt få bilar och dom enbart pappas…
Har letat efter en usa import. Hör av dig om du/ han ska sälja till bra pris
I Malmö??
Till vem? Anonym.. Och vad anser du är bra pris?
Då var suget där igen
Provkört? 🙂
Nej inte just den karossen.. Tror jag.. SLC och SEL har jag.. Dvs coupe och sedan utan ”samma” modell.. Men inte cabben.
Men provkörning behövs inte, Är en bil snygg så är den 😉
Jag ville ha en i 30 år innan jag slog till på en floridakörd 560 SL…-jag gillar den skarpt så jag rekommenderar dig inte att vänta så länge
Ja dom blir varken billigare eller finare med åren 😉
Jag skulle ha köpt bilen..
[…] Nattens Shoppingsug : Mercedes-Benz R107 560 SL […]
[…] Nattens Shoppingsug : Mercedes-Benz R107 560 SL […]
[…] Nattens Shoppingsug : Mercedes-Benz R107 560 SL […]
[…] Nattens Shoppingsug : Mercedes-Benz R107 560 SL […]
[…] Nattens Shoppingsug : Mercedes-Benz R107 560 SL […]
[…] Nattens Shoppingsug : Mercedes-Benz R107 560 SL […]