Nu är den äntligen visad..
Själv så har jag väntat på den nya sen förra kom, Mer eller mindre..
Då var det mer att när den visades.. Så tänkte jag ”Tills nästa modell kommer så ska jag ha råd att köpa den”.
Sen året efter så hade jag råd att köpa en ny LS600h.. Men då anade jag en facelift närsom helst.. Lika så året efter.. Sen kom det en väldigt väldigt mesig facelift.. Och då anade jag att en ny modell var runt hörnet..
Men när vi var på Frankfurt förra året så.. Ne.. Där var all fokus på nya GS.
Så nu lagom när jag tappat intresset så är det nya flagskeppet ifrån Lexus här =)
Bilen visades för några timmar sedan.. Dom valde att visa upp den nattetid i San-Francisco.
Varför presenterades den i en bögstad av två bögar?
Sen den första bilen så har dom okunniga klagat på att LS bilarna har inte varit så roliga eller sportiga att köra..
Jag själv har alltid sagt att Lyx ska enbart vara lyx och inget annat!.. Och helst ska man ändå åka o baksätet.
Men nu har Lexus tagit tag i detta och visat att dom minsann också kan, Både genom att göra bilen allmänt sportigare, Och att släppa en sportmodell utav den.
* First-Ever LS F SPORT Offers More Engaging Driving Experience
Dom har väl också märkt att väldigt många LS ägare kör sina bilar själva, Så att lägga mestadels fokus på underhållning i baksätet är kanske lite att.. Både överskatta och underskatta sina LS bilar och ägare.
Så den nya LS har en stor högupplöst skärm på mittpanelen och en massa annat roligt lull-lull för föraren.
Och sen är det givetvis mycket fokus på säkerheten.
Modellen skiljer sej helt ifrån förra designmässigt..
Men ändå så ser man att det är en LS.
Tyvärr gillar jag inte fronten alls just nu..
Eftersom den kommer rakt av ifrån lillebror GS tycker jag.
Men detta är väl Lexus nya look helt enkelt.
Viktigast av allt är att dom behåller kvaliten som har toppat alla listor dom senaste 20 åren och att dom nu moderniserat sin teknik till nya höjder.
Dom versioner som LS kommer finnas i nu fr.o.m i höst är
* LS 460
* LS 460L (ny)
* LS 600hL (Alla 600 hybrider har varit L modeller tidigare också, Men dom har inte haft L i modellnamnet)
* LS 460 F Sport (Detta är den nya sportiga)
LS 600h har ju varit 4 hjulsdriven pga elmotorerna på framhjulen,
Men nu ska 460 modellerna också erbjudas som både RWD och AWD, Så en traditionell fyrhjulsdrift nu alltså?
Just det.. L betyder alltså Lång, Dom längre modellerna med extra benutrymme så man kan ha fällbart säte där bak.
Och jag tror inte att dom kommer komma med fler modeller än såhär.
Kanske kanske att dom är så att dom kommer släppa en värstings sportmodell för att tävla med Mercedes S65 bara för att visa att dom kan.
På den LS 460 F SPORT som kommer nu så kommer den vara sportigare på både in och utsida.
Skålade säten, greppvänligare läderratt, paddelväxlar, Bättre diff, Bättre stötdämpare som automatiskt sänker sej när du börjar köra aktivt (Lexus har haft det innan och Mercedes har haft det i 20 år typ), Brembo 6 kolvs OK, 19 tums fälgar osv osv osv osv..
Allt för att göra bilen sportigare och för att föraren ska känna att han kör en sportig bil.
MEN.. Det har inte nämnts nått alls om prestanda eller effekt ännu… SÅ.. JAG tror.. Att den vi såg testas på ringen.. Som såg mycket aggressivare ut även om det var på förra LS karossen (mula).. Så tror jag att det kommer komma en version med riktigt vässad motor… Detta är nog bara en vanlig 460 motor med kanske lite omptimering så som insug, avgas, mappning.
Mest så snackas det och skrivs om i pressrealesen om säkerheten och den nya tekniken.
Så där är ingen fokus alls på effekt och inte så värst mycket fokus på den nya sportmodellen.
Och det är rätt tycker jag. Till en början.. Sen är det upp till motorjournalisterna att berätta om resten.
Det är mycket snack om helt nya, smarta stötdämpare som ska göra bilen både mer exakt på vägen och mer komfortabel än någon LS någonsin..
Och enligt mej så har det alltid varit deras stora säljpitch, Extremt mjuk och tyst komfort.
Det har alltid varit nr 1 och kommer alltid att vara.. Kvaliten har till en början bara varit en bonusgrej utåt sett, Men för Lexus så har det varit vise versa.
Kvalitet, kvalitet, kvalitet..
Nu med den nya modellen så får jag nog säga att främsta fokusen har legat på att utveckla en massa säkerhetssystem.
Vilket det skryts en hel del om i den långa pressrealesen.
the industry’s most advanced Pre-Collision Safety (A-PCS)
Och till skillnad ifrån BMW så har Lexus insett att en stor del av säkerheten är att ha alla funktioner och knappar så lätt tillägnigt för föraren som möjligt.
Allt ska kunna skötas enkelt och snabbt.. Utan att behöva bläddra sej igenom 200 menyer och stirra på skärmen med bilen stilla i 5 minuter för att sänka temperaturen i bilen (BMW suger!)
Sen när det kommer till att vara miljövänliga så har det varit en självklarhet för Lexus sedan MÅNGA år tillbaka.. Så det är inget man skryter om.
Men att ännu en gång ha en av dom mest aerodynamiska bilarna någonsin är nånting som måste nämnas.
* För varje ny Lexus LS sedan den första så har dom alltid haft den mest aerodynamiska lyxsedanen och rent allmänt en av dom mest aerodynamiska bilarna rent allmänt.. Inräknat sportbilar alltså.
Den nya LS har ett så lågt värde som 0.26.
Detta är inte bara för att få ner förbrukningen på bilen utan även för att få den så tyst som möjligt. Inget vindbrud vid fönsterna eller backspeglarna.
* Dom har använt sej av en ny teknik för att svetsa ihop karossen som ska göra att den är styvare än någonsin.
Detta för att göra den stabilare och sportigare, Och för att ha mindre saker som kan flexa och låta.
* För att få bilen så tyst som möjligt så har dom inte bara tysta däck.. Eller väl-ljudisolerade hjulhus.. Dom har även skapat kanaler.. Resonator hål som däckljudet ska föras ut genom istället för att det ljudet ska ta sej vidare in i coupen.. Detta ska göra att bilen är ofattbart tyst.
* Stolarna ska nu kunna värma eller kyla dej med hjälp av fläktar över hela stolen.
Jag antar att det har varit mest fokus på röv och rygg tidigare.
Men det är nu utvecklat ytterligare.
Och sätena ska vara mjukare än någonsin på ett sätt så att du inte ska känna några ”peaks”.. Alltså att du känner att sätet kanske är lite hårdare över just tyngdpunkten (din röv) än vid ryggen.
Utan stolarna ska vara precis lika mjuka och behagliga över hela.
* Alla AWD modellerna ska ha uppvärmd ratt och ett system som gör att främre delen av bilen blir snabbare varmt så fort du har startat motorn.
Detta givetvis för dom som tänker använda sina LS under vintern.
* Och ljudet… Bra ljud ur stereon har ALLTID varit viktigt på dom stora (dyrare) Lexus modellerna.
Så jag bara kopierar in specen.
- The LS features a standard Lexus Premium Audio System with a nine channel amplifier, 10 speakers, CD / DVD player changer, DVD audio and video compatibility, MP3 sound enhancement, HD Radio™ with iTunes tagging, and a three-month trial subscription to SiriusXM™ Satellite Radio. Standard entertainment and connectivity advancements include enhanced Bluetooth® capability with automatic phonebook download and streaming audio.
- The optional Mark Levinson Reference Surround System provides a 5.1 home theatre surround with 7.1 architecture , discrete circuitry, 15 channel, ML3-16 Processor Power Amplifier covering a frequency range of 20Hz-20kHz, and 450 watts with less than 0.1% Total Harmonic Distortion (THD).
Ja… Allt detta räcker för att jag ska kunna tycka om utsidan också..
För som folk påstår.. Det är insidan som räknas 😉
En provkörning ser jag fram emot så fort som möjligt iallafall.
Lexus säger att bilarna ska finnas i hallarna till hösten.
Men det är inget jag räknar med i Sverige..
I Sverige så hade dom en LS som turnerade runt hos dom olika återförsäljarna fram tills det var dags för en facelift..
Jag återkommer med fler bilder och.. Ja allt.. Så fort jag hittar nått.