I mitten av Februari så blev det officiellt att det skulle auktioneras ut en historisk samling av historiska, legendariska racingbilar ifrån Porsche.
Samlingen innehöll hela 18st legender, Som alla tillhört en familj vid namn Drendel.
Dom har under åren samlat på sej världens finaste privata samling av både ban och gatubilar ifrån Porsche.
Bilarna hade ett 25-års spann mellan 1973 och 1997.
Med andra ord, Med start vid ankstjärten och med slut vid det vattenkylda 😉
10 av dessa bilarna skulle säljas.
och här är hur det gick för dom, samt lite info om bilarna givetvis.
1973 Porsche 917/30 Can-Am Spyder
En Spyder version av den extremt oslagbart framgångsrika 917.
Denna har en boxer 12a som beroende på ladd lämnar 1000-1200hk.
Just denna bilen med chassinummer 917-30-004 var en av 6st som byggdes, Och var så dominant i Can Am så att den senare bröt upp hela Can Am serien eftersom dom andra tävlande lämnade ”walk-over” eftersom dom inte hade ens en chans mot den.
Denna bilen höll rekordet för högsta
hastigheten på bana i 20år!
Den med kraft kvar hann nå upp till 355,8 km/h innan det var dags att sakta ner.
Så som ni förstår så var och ÄR detta verkligen en helt magnifik bil.
Jag har skrivit om 917 ett par gånger.. Men jag slutar aldrig bli förvånad eller nyfiken..
“At this time there is nothing in the world any quicker, any better handling, any more advanced technically, or any more fun to drive. It is, to me, the perfect race car.”
Denna viktiga bit Porsche historia räknades gå för mellan 3-5-4 miljoner dollar.
Det vinnande budet var 4.4 miljoner dollar.
Australienska dollar om det har någon betydelse. Men dom ligger same same i kurs i dag med den amerikanska.
1984 Porsche 962
Detta är det finaste exemplar av 962an som finns.
Den har bara haft två ägare sen den monterades ihop.
Just denna bilen har vunnit Daytona 24H både 1986 och 1987.
Den såldes för 1.92 miljoner dollar.
1974 Porsche RSR Turbo Carrera 2.14
Ooh! Ännu en favorit.. Whaletail!
Denna bilen var verkligen en vändpunkt för Porsche eftersom det var efter denna som vi sen fick den första turboladdade Porschen på gata.
Bilen såldes för 1 miljon dollar.
Givetvis ett toppenfint exemplar den med.. Den där familjen var noga med vad dom samlade på 😉
1976 Porsche 935/76
Detta är den första 935an som byggdes.
Denna fungerade som en prototyp och testkanin för utvecklingen av en väldigt framgångsrik serie Porsche bilar.
Den såldes för 2.53 miljoner.
1997 Porsche 911 GT1 Evolution:
Denna Porschen han få 14 vinster och 19 podiumplatser under sin tid.
En av 4 byggda.
Denna såldes med en massa reservdelar och en extra cusom motor för 1.265 miljoner .
Sen vet jag inte vad dom resterande gick för..
Men här är lite kort info och sen lite bilder.
1975 Porsche 934
Chassis 930 670 0155
Estimate: $800,000 – $1 million
1980 Porsche 924 Carrera GT Le Mans
Chassis 924-003
Estimate: $450,000 – $600,000, Without Reserve
One of three Works entries at the 1980 24 Hours of Le Mans; placed 13th Overall with Bell and Holbert
1980 Porsche Indy Car
Chassis 0031
Estimate: $350,000 – $550,000
Intended as Porsche’s return to open-wheel racing, the company’s ground-breaking program was cancelled a month before the Indianapolis 500 s a result of last-minute USAC rule changes
1987 McLaren-Porsche MP4/3 Formula One
Chassis MP4/3/1
Estimate: $450,000 – $600,000, Without Reserve
The first MP4/3 built and the only example in private hands
1981 Porsche 924 GTP “Le Mans”
Chassis 924-005
Estimate: $375,000 – $450,000, Without Reserve
Factory prototype and development car, built to compete at the 24 Hours of Le Mans
1995 Porsche 911 GT2 Evolution
Chassis WP0ZZZ99ZTS393062
Estimate: $375,000 – $425,000, Without Reserve
The Champion Porsche, 1996 12 Hours of Sebring class winner
1992 Porsche 968 Turbo RS
Chassis WPOZZZ96ZNS820065
Estimate: $250,000 – $325,000, Without Reserve
Factory prototype with Le Mans and Sebring race history
1994 Porsche 911 Turbo 3.6
Chassis WP0AC2965RS480276
Estimate: $75,000 – $90,000, Without Reserve
1986 Porsche 944 Turbo Cup
Chassis WP0ZZZ95ZGN154076
Estimate: $65,000 – $85,000, Without Reserve
1988 Porsche 944 Turbo S
Chassis WP0AA2957JN151272
Estimate: $50,000 – $65,000, Without Reserve
1994 Porsche 968 Turbo S Clone
Chassis WP0AA2961RS820772
Estimate: $45,000 – $55,000, Without Reserve
1991 Porsche 944 S2 Cabriolet
Chassis WP0CB2949MN440106
Estimate: $25,000 – $30,000, Without Reserve
Tror det vart lite fel där. 1985 Porsche 962 visar bilder på en GT1 från 1997 el 1998 eftersom den har fram- och baklampor från 996:an.
/Johan
Helt rätt, Jag kopierade in fel namn, Eller jag orkade inte skriva om den helt enkelt.