Nu var det nästan lite längesen som vi hade ett ladufynd.
Med tanke på den takten dom har hittats i dom senaste åren så är det nästan så att man inte längre kan kalla det för sällsynta once in a lifetime upptäckter.
Här rör det sej nästan om samma story som alltid.
Någon gubbe dör eller ett gammalt hus ska säljas.. Och så bara RÅKAR där finnas en fin gammal dyrgrip gömd under en massa skit i garaget.
Denna gången var den en sällsynt Ferrari 212 Inter Ghia Cabriolet.
Motorn som saknades hittades väldigt kort därefter i närheten.
Nu är där inget serienummer på bilen, Så det gör det hela lite svårare att spåra givetvis.
Förra ägaren köpte denna bilen på en ”garage sale” för 40 år sedan för 600 dollar.
Även om det är många år sen så var ju givetvis 600 dollar ett kap redan då.
Hur det låg till med motorn då det vet jag inte. Men när bilen hittades nu så satt där en Corvette-motor i bilen, Men som sagt, Originalmotorn hittades strax därefter.
Om jag har pluggat på rätt så finns det bara en till 212 Ghia cab.. Men den har en annan front.
Så det är verkligen en unik bil.. Men det får man nog kalla Ferrari 212 allmänt.
212an byggdes bara under 3 år, Men i hela 8 olika modeller!
Den andra bilen (om jag nu tänker rätt) har jag lite lite mer koll på.
Den visades på Turin bilmässan… Blev såld.. Åkte av nån anledning tillbaka till Ghia där dom tog bort hela karossen.. (Kanske var krockad?), Blev en coupe´ istället. Visades på Paris bilmässa, Just det.. Ghia byggde även om den från högerstyrd till vänsterstyrd.. Varför den var högerstyrd från början vet jag inte, För att den första ägaren var en italienare i Milano.. Tror jag det var.
Sen vettifan hur det ligger till där.. Om den blev en cab igen.. Eller om den är en Coupe idag..
Men det är som sagt den ANDRA bilen.
Denna som hittades nu är det nog ingen som har koll på.. Ännu.
Men om jag går tillbaka till detta fyndet då.
Killen i intervjun är en ”skrotnisse”.. Letar upp gammalt junk som sen säljs dyrt.
Han fick höra av sin fru att en väns.. granne.. kusin.. lärares.. danstränare.. gynekolog whatever vän var en 70 år gammal gubbe som samlat på sej en massa skräp under sina år, Och han skulle väl rensa lite innan han la hatten på hyllan.
Han var allmänt känt som en gubbe som samlade på sej allt möjligt, Så där kunde finnas precis vad som i huset.
Här hittade då Bobby Goins en bil i garaget gömd under en massa skrot.
Den 70 åriga gubben var inte helt senil, Och erbjöd Bobby att få köpa den för 35.000 dollar.
Bobby tyckte det var jävligt mycket för en smutsig gammal hög.. Men det var ju trots allt en Ferrari.
Bobby gick hem och försökte kolla runt lite på nätet om bilen, dagen efter så gick han tillbaka och bestämde sej för att rota fram den stackarn.
Så han tog bort alla lådorna osv osv, Och ser att bilen är i bättre skick än han först trott.
I framrutan så låg där en handskriven ”Till Salu” skylt.. Som då legat där sen den köptes för 40 år sen.
Så gubben som nu ägde bilen har alltså köpt denna Ferrari för 600 dollar när han var ca 30 år gammal… Och sen bara ställt den i garaget!?
Bobby tog hem bilen.. Tog lite bilder.. Surfade vidare på nätet.. Kontaktade några Ferrari-samlare för att se om någon ville köpa den.. Vilket dom inte ville.
(Detta var i November)
Efter lite surfande så förstod han att detta är den bil som visades på Geneve 1952.
Bla bla.. Och nu om jag förstår rätt så ska den vara såld till en samlare för 150.000 dollar.. Men det är inte bekräftat.
Så till modellen i sej.. Det är kanske lite lite roligare.
Ferrari 212 Inter/Europa byggdes mellan 1950 – 1953.
Som sagt så fanns den i 8 olika versioner.. Vilket måste vara ett rekord hos Ferrari för en modell..
Dessa modellerna hette Fontana, Ghia, Ghia Aigle, Pinin Farina, Stablimenti Farina, Touring, Vignale och Abbott.. Men den byggdes också om senare och heter efter det Carrozzeria Touring barchetta.
Allt som allt så blev det bara 78-79 bilar.. Jag vet inte vad den officiella siffran är, För att 78 av bilarna hade samma 2.6 liters V12a på 150hk, Men en av dom fick då en annan motor (Samma som Ferrari 195) Men 79st säger vi ändå. Det är ju trots allt samma kaross… Även om det var 8 olika karosser… Ja ni fattar..
Och mycket roligare än så var det inte…
Jag kan visa er hur modellerna ser ut iallafall.