Nissan Silvia… Nissan 200 i svensk folkmun..
När vi tänker på en gammal Silvia så är det inte längre än till S13 folks tankar går.
En väldigt hypad bil.. Och med all rätt faktiskt..
Och som ni vet så har jag länge letat efter en gammal JDM bil som fortfarande är billig och som inte blivit hypad ännu.
Dels som rolig vinterbil.. Dels för att styrka min hipster sida… Och dels för att få tag på en blivande JDM klassiker medan dom ligger rätt i pris..
Plus att jag gillar det där kantiga AE86 stuket som fan!
Alla japanska sportbilarna på 80-talet hade det stuket.
Och.. Jag tror just nu utav att ha undersökt marknaden.. Att en Nissan S12 är rätt i tiden.
Jag har skrivit om Silvia släkten allmänt tidigare.
Men där hoppade jag över just S12an väldigt snabbt.. varför vet jag inte.
S12an var den 4e generationen Silvia och byggdes mellan 83(räknas som 84) och 88.
Så typ bara 4 år.. Det är verkligen inte mycket (Gör den lite extra speciell)
Modellen hade en hel del olika motoralternativ att välja mellan, Ett par st överladdade och den fick t.o.m motorn ifrån storebror 300ZX!
Överlag så hade den bara motorer lånade ifrån andra modeller.. Eftersom detta skulle vara en typ budgetbil.
Ja en budgetbusbil så som vi ser Silvia än idag.
Men detta innebar att den fick en del roliga motoralternativ.
Många av dom Nissan motorerna vi hyllar idag grundades på motorer som ”testades” i S12 karossen.
Grunderna till både RB och VQ motorerna t.e.x och inte minst den 2 liters DOHC motor som var från grund och botten byggd för att senare bli den uppborrade FJ rallymotorn!
Så minst sagt.. Trevliga motorer hade modellen.
Men visst.. Förvänta er ingen effekt.. Den bästa motorn enligt mej (bara för att V6an var för tung) är FJ20ET motorn på 188hk.. Helt ok på sin tid. Speciellt när bilen väger under en bra bit under 1200kg.
Karossmässigt så fanns det 3 alternativ, Coupe – Hatchback – Widebody.
Widebody modellen kallades för GrandPrix..
Men det är inte ens lönt att leta efter en sån, Det blev bara 50st GrandPrix.
Modellen kalllades för 200SX i USA, Silvia i resten av världen… Utom i Sverige där den hette(heter) 180ZX och Gazelle i Australien.
Så vad mer finns det att berätta om bilen…
Trots sina få år så hann den få en uppdatering.
Mark I var den fram tills 86 och Mark II dom sista två åren.
Den senare modellen var något sänkt, Lite uppdaterade kofångare osv.
Men inget speciellt som ni behöver haka upp er på alltså.
Och jag skulle nästan vilja påstå att dagens Bosozoku styling härstammar ifrån denna Super Silhouette.