Och jag vill börja med att säga att jag tycker den är RIKTIGT snygg!
Lagom stort ha-begär på en sådan.
Innan vi ens hunnit se nya SLK rulla på gatorna så presenteras AMG versionen.
Den har fått den helt nya V8an på 5.5 liter. Men SLK får dras med att andas på egen hand.
Mercedes har valt att slopa turbona ifrån denna motorn när den ska ligga under huven på en SLK AMG.
Inte för att jag tror att det rör sej om platsbrist.. Utan mer att det bara hade blivit too mutch.
Men det kan jag med säkra kort säga att det kommer våra kära tuners att åtgärda väldigt snart.
V8an som sugmotor levererar 422hk.. Och det får nog räcka.. För annars så hade den nog skämt ut den 12 år gamla storebrodern SL..
Även om det kommer en ny SL snart.. Så får ju bara inte SLK vara snabbare.. Så enkelt är det.. Mony Talks.
Men. Jag klagar inte.. 422hk räcker mer än väl i en liten roadster..
OCH… Mercedes och EU och en massa andra säger på fullaste allvar att denna V8an ska klara milen på strax över 0.8 och bara släppa ut 195 g/km.
Så utan att jag ska dra liknelser med V8an i min Lexus.. Så måste jag ju säga.. Oavsett vikten på SLK.. Så en V8a på 5.5 liter och som drar under litern/milen är imponerade.. Det är på rätt väg iallafall.
Det glädjer mej MYCKET att se alla dessa stora sportbilsmärkena som nu insett att bara för att man är rik så behöver det inte betyda att man skiter i miljön.
Eller bensinkontot.
0-100 går på 4,6sek.
Vilket enligt naturens lagar är helt rätt för en bakhjulsdriven bil med frontmotor som levererar 420+hk.
Bilen har även start/stopp.
Något som denna motorn också har är det som Blev känt hos BMW 850.. Men som aldrig funkade hos någon annan än Mercedes är detta med att bara använda så mycket utav motorn som behövs.
Så du kan välja om du vill snålköra på 8 eller 4 cylindrar… Gasar du på så är det hela V8an som jobbar givetvis oavsett om du valt ”ECO4” eller ”ECO8”.
Och där har vi förklaringen till varför den klarar sej så snålt.
Och till skillnad från BMW 850 (där tekniken aldrig funkade måste jag poängtera ännu en gång) så har motorn en reaktionstid på 30 millisekunder, Så du känner inte av att motorn delas eller dubblas.
För första gången hos AMG så kan man även ställa hur mycket man vill bilen ska låta.. Ja ni vet säkert vad jag menar.
Så.. Nu till lite bilder och filmer.
Synd bara att den var ruskigt ful, ingen symmetri i fronten mot bilens övriga linjer. Ser ut som något man bytt front på för att den ska se modernare ut. Ball motor dock i denna typ av bil.