Då har jag precis avnjutit det senaste avsnittet utav Top Gear.. Åh dessa underbara söndagar =)
Detta inlägget kanske kommer ses som en spoiler.. Men jag vet att ni kommer se avsnittet ändå oavsett.
Först ut var McLaren Vs Ferrari.
Detta har jag precis matat er mätta med eftersom Fifth Gear gjorde sin version utan denna jämförelse förra veckan.
Men.. även om jag helt och hållet litade på Tiff och Jasons dom.. Så var jag ändå lite nyfiken på hur JC skulle tackla det..
För att dels är han en patriot utan dess like.. Och dels så är han en Ferrari-älskare utan dess like..
Han ser inte ferrari bara som en gåva från Gud.. Utan han har sagt..
“I’d like to consider Ferrari as a scaled down version of God.”
Så.. Hur skulle detta sluta?
Mclaren MP4-12C.. Som är framtagen och testat på Top Gears bana.. Och inte på ringen som alla andra bilar numera..
En bil där tillverkaren har tänkt på ALLT!
Dom hittade ingen motor lätt nog (precis som sist) så dom byggde en egen.. ALLT på bilen är hi end.. Och top quality..
Tekniken.. Inredningen.. Motor.. Chassi.. Upphängning.. Allt..
Och….. Det är väl där ”problemet” ligger..
Captain Slow klagade i förra avsnittet att ALLA bilar togs fram på ringen numera.. Sportbilar som lyxbilar.. Och alla bilar ska vara så jävla stötiga och sladdvänliga.. För det är ju så jääävla roligt att alltid köra brett.. Om du så kör en Aston Martin eller en Bentley…
Men inte här.. Denna bilen är gjord för att vara SNABB.. Och effektiv.. På alla sätt och vis..
Vilket gör den perfekt som sportbil…
Men.. För perfekt.. Som sportbil funkar det.. Så som Porsche..
Men som supersportbil.. Så är den inte.. Eller den är FÖR bra.. För perfekt..
Vilket gör.. Att den inte är rolig.. Hur sjukt det än låter..
När jag var på Gatebil Mantorp så bjöd jag så många jag hann på en åktur..
Bland annat två tjejer… Den ena.. var jättebesviken.. Riktigt ”uppärligt” besviken.. Och den andra satt och SMSa under hela turen..
Detta var ju verkligen en spark på pungen för mej.. Så jag frågade Helena.. varför hon var så besviken..
” Det var inte farligt nog”
What?? Jag snurra runt.. Var uppe och studsa på curbsen!
”Ja men det var ingen nära döden upplevelse”..
WTF!?
Men nu som först så fattar jag vad hon menade..
Även om det gick snabbt och brett.. Så var det under kontroll…
Och om något är under kontroll.. Så påstår folk att då är det inte spännande..
Och.. En sportbil.. Och framförallt en SUPERsportbil.. Ska vara jävligt spännande..
Det har jag sagt gång på gång.. att skillnaden mellan en sportbil och en supersportbil är just det att du ska inte kunna använda en supersportbil som du vill..
Den ska skrämma skiten ur föraren.. Bland annat.
Jeremy förklarade det med att säga att bilen saknade ”Zing”..
Något man inte riktigt kan sätta fingret på.. Inte själ.. utan..
Jag själv vill kalla det för ”Umpf”
Nu är det inte så lönt att ni klickar på ordet som tar er till en sida som förklarar vad Umpf är.
för som vanligt så har jag skapat en egen betydelse utav ordet.
Umpf är när du sväljer ner hjärtat och förhindrar det från att åka upp och genom halsen.
Umpf är när du bokstavligen känner att din ryggrad har lämnat kroppen och har tryckts genom stolen.
Umpf är när du slår i 3ans växel… Tappar andan.. Men ändå håller full gas.. Och försöker greppa spaken igen för att slå in 4an..
Umpf är när bilen släpper greppet om bakhjulen oväntat.
Jag tvivlar inte en sekund på att den nya bilen ifrån genierna hos McLaren är snabb! Inte alls.. Men.. Den saknar Umpf..
Jag gnäller ofta att jag inte kollar på Formel 1 längre eftersom det inte är framåtsträvande längre. Tvärtom.. Allt ska bli mindre.. sämre.. långsammare..
Och den frustration har McLaren nu då istället satt i sin gatubil..
Men precis som i F1 dom senaste åren.. Där är för mycket teknik i bilen.. kalla det hjälpmedel.. Och ja det hjälper dej att göra snabbare varvtider.. Men det hjälper inte dej att utvecklas som förare.. Tvärtom..
Och om jag köper en Supersportbil för ett par miljoner.. Med nästan 600hk…
Så vill inte jag att min Mamma ska kunna köra den en runda i stan utan problem..
Där är ingen drama i bilen.. Den är nog den supersportbil som är lindrigast mot miljön.. Den är.. Perfekt..
Men.. och åter detta men..
Den saknar umpf.. Du kör inte den med hjärtat i halsen.. Utan du kör den med en hand.. Och i andra handen har du ett tidtagar ur..
Och värst av allt… Den ser inte ut som en supersportbil..
NEJ jag har inte kört den.. jag har inte ens sett den live.
Men jag litar mer på mina Tv-vänner än mina egna omdömen OM jag nu skulle fått provköra bilen.. Inte alltid.. Men många gånger..
Så.. Vill du ha ett sladdbarn.. Med en svans som slänger som svansen på en glad hundvalp.. Vill du ah en bil med spartansk inredning.. Med en ryggradsknäckande komfort.. Där du är nån centimeter kortare efter en körtur än innan..
Vill du ha en bil som du knappt vågar använda.. Som skrämmer skiten ur dej.. Som inte alltid funkar som den ska… Som ser ut att gå i 200 när den står stilla.. en bil som du ALDRIG kommer kunna parkera i lugn och ro.. En bil som du kan köra oavsett humör eller status på dej själv..
Isåfall.. Så ska du inte köpa den nya McLaren MP4-12C…
Men… Är det inte just detta som det läggs ner miljarders miljarder på varje år inom bilvärlden för att bli av med allt detta?
För att vi ska bli snabbare.. Tryggare.. Miljövänligare..
Är det någon av mina läsare som nån gång kommer köpa en McLaren MP4-12C.. Så ge mej gärna en förklaring till varför du köpte den.. Och hör av dej några veckor senare och säg vad du tycker då.
Är den snabb-snabb?.. Kolla avsnittet och se för er själva.
Sen tog Top Gear gänget upp en annan VÄLDIGT intressant och aktuell fråga.
Du behöver en bil… Du har en budget på ca 100.000kr..
I det fallet så tänker dom flesta i dagens samhälle..
”Ja då räcker det bara till en liten bil, Suzuki, Kia, Seat, Skoda.. Nu måste jag bara kolla vilka som har bäst garantier”
Men jag. Jag tänker ALLTID ”Hur mycket bil kan jag få för dom pengarna?”
Som ni vet så har jag länge varit ute efter en till bil.. eller rättare sagt det är jag väl alltid.
Denna gången var den en pendlarbil som behövdes.
Köpte en Polo Cross..
Gilla inte.. Var inte tillräckligt ny.. Och då såg jag en annons i tiningen.
”Nya Suzuki.. bla bla.. 99.000kr”.. Eller nått sånt..
Fan.. en helt ny bil.. för 100 papp..
Kommer dit.. Ne den modellen var inte snygg..
Vill ha en Swift.. ne ingen budgetmodell.. Och så vill jag ha det. Och det.. Och det.. Och så var vi uppe i 175 tusen typ…
Hmm… Då går tankarna tillbaka till dom där 100.000 kronorna.. Tänk så mycket bil jag kan få för det..
En Honda S2000 ifrån England. Högerstyrt.. Cab.. Kan inte dricka så värst mycket.. Nice att köra Hellaflush på..
Eller varför inte en gammal Corvette.. V8a.. Raka rör.. Dricker inte heller så värst mycket..
Eller en Gammal Rolls Royce.. Högerstyrt.. Känns klassiskt rätt..
Eller.. En Mercedes.. Och eftersom Mercedes alltid är steget före alla andra.. så är deras 10 år gamla teknik hur modern som helst fortfarande..
Du har all lyx och lull-lull.. Komfort.. Kraft.. Rubbet..
Och då är det givetvis en CL som gäller..
Så är det ev en nackdel med detta… Eller två..
1: Jantelagen.. Kommer du till jobb.. Eller använder allmänt som vardags.
Så får du en miljon mer onda ögon på dej i en 20 år gammal Rolls Royce.. Eller en Mercedes CL.. Corvette.. Osv osv. Än du får i.. Låt säga.. En splitterny Volvo S40 som kostar 3 gånger så mycket…
Det är en sak..
Sen kommer vi till den andra…
2: Den är nästan bara nya bilar som är miljövänliga.
Vem fan brydde sej om bensinförbrukning för 10 år sen?
Inte tyskarna.. Inte Amerikanarna.. Och fan inte Engelsmännen.
Så.. Ska du ha en snål bil.. Som också är miljövänlig.. Så är det bara nya bilar som gäller…
Ja ok.. Ett 3e problem då..
3: Ägarkostnader.. Inte bara bensinen.. Eller Service.. Eller nybilsgaranti.. Eller forsäkring..
Men lägger du ett par tusen mil om året i en helt ny Suziki Swift.. Så.. ja.. det är nog inte allt för mycket som slits om du bara sköter dina servicar..
Men i en 20 år gammal Corvette.. Säg att du behöver byta något på Mercan… Eller göra en Service.. Som kostar nästan 20.000kr..
Eller om du får problem på din gamla Rolls Royce…
Så… Ännu en gång.. Vill du ha ett problemfritt bil-ägande.. Så är det nytt som gäller.. Litet.. Billigt.. Snålt..
Hur lockande det än är med en tok-lyxig Mercedes som är snygg än idag.. har ALLT och lite till. Och en kraftig V12a.. Så.. Är det inte det smarta valet..
Men vem fan har påstått att bilentusiaster är smarta???
Vi måste nog vara det dummaste samling människor som finns.. Det är nog bara tur att vi inte har oändligt med pengar..
Så… Nattens fråga.. Vad skulle du köpa för bil om du hade 100.000kr att spendera?
(Eller skulle du skita i allt o köpa en klocka istället?)
Missa inte Top Gear S17E03!!
Riktigt intressant med vad folk skulle köpa för 100 000kr. Sitter precis i den sitsen och kan inte bestämma mig. Problemet är bara att jag inte har garage och de gör ( i mina ögon ) att en sommar bil, typ corvette tex inte går att köpa. Utan att det måste vara en mer "all round" bil… Men de hade varit intressant å se vad folk hade valt.
Tjena Pierre måste bara fråga vad du tycker om Seiko klockor? Skx007 och orange monster är riktigt grymma och prisvärda i mitt tycke! Länken till orange monster är grymt välgjord och snygg!
Jo jag har rätt så sent fått upp smaken för Seiko /Grand Seiko. har skrivit om ett par modeller. Mitt tycke för Seiko kom efter detta inlägget.
http://sirpierresgodispase.blogspot.com/2010/09/dagens-klocka.html
Sen har vi detta
http://sirpierresgodispase.blogspot.com/2010/10/top-10-jdm-klockor.html
Och detta
http://sirpierresgodispase.blogspot.com/2010/10/white-dolphin.html
400000, vad ska man köpa då, om man bara har råd med en bil. M6, mercedes kanske. Vad hade du gjort?
Aldrig aldrig aldrig en M6 iallafall.. Om ens då.. Snacka om att kasta pengarna i sjön.
E Coupe, CLK 63.. Cayman S.. beror ju på dina krav
Varför inte m6?
Så extremt överskattad.. Inte snabb. Tung.. kasst chassi. VÄLDIGT dyr i drift.. sjunker i värde som en sten, Och vanligare än en Passat.. Iallafall i Malmö