Nu är säsong fullt igång,Det planerar stort och smått om hur sommaren kommer se ut.
Och inom dom planeringarna så är det en och samma fråga jag får flera gånger om dagen.
1. Blir det mycket bankörningar för din del?
2. Vilka däck ska du köra med/Vilka däck kan du rekommendera?
Eftersom jag byter däck OFTA (Undra varför ;)) och eftersom jag både har inside connections på däck och tycker om att testa olika märker varje gång så har jag väl blivit lite av en däck-guru.
Visst det händer kanske inte så värst mycket i däckvärlden inom vårt segment med Sport, Semi-R och R-däck.
Men ändå så dyker samma fråga upp år efter år, Både till mej och på forum.
Och det är absolut inget fel i det, Det är bokstavligen en livsviktig fråga.
Och testerna i tidningarna kan man ju inte alls gå efter, Det har jag gjort två gånger.. Och både gångerna har gett mej dom sämsta däcken jag någonsin haft på bilen.
Första gången så gick jag efter alla tidningarna i hela världen.. ALLA rekommenderade Bridgestone Potenza…
Dom var värdelösa! Allt för hårda.. För mycket däckljud.. När dom väl kom upp i temp så blev dom snorhala.
Nästa gång så gick jag efter dom som LOVADE mest.. Nya på marknaden men kunde ändå lova en massa saker.. Plus att tidningarna skrev bra om dem.
Vredestein Ultrac Sessanta..
Med splitter nya däck på bilen så rullade jag till Gatebil mantorp för att sätta nya tider..
Redan på motorvägen dit så märkte jag att dom var lite ostabila vid hårda inbromsningar.
Väl på bana…. 2 kurvor och sen blev jag bokstavligen ursinnig!
Jag hade tagit mej till Mantorp med en omgång däck som förstörde precis allt jag lagt ner på chassit!
Visst där var fäste rakt fram.. Men när jag skulle svänga.. Bromsa.. Ja allt annat. Så var dom så obehagligt ostabila..
Så därför bestämde jag mej för att bränna upp dom istället 😉
Visst däck beter sej olika från bil till bil.. Och jag har rätt så hårda krav på precis allt..
Men detta är en viktig fråga som sagt.
Har man lagt ner en förmögenhet på motor, Chassi,Bromsar.. Så givetvis så inte allt det förstöras med dåliga däck.
Så i natt när jag inte kunde sova så hittade jag nått som hade passat mej som hand i handske.
Dunlop söker testpiloter för sina nya Dunlop Sport Maxx TT.
Detta är nått för mej känner jag.
Visst jag älskar R-Däck…
Men 99% av fallen så är jag less på dom.
Är dom kalla så är dom inte bra.. I regn är dom värdelösa..
Dom hinner inte få upp temp vid konbanskörning.. Och visst det ser coolt ut att drifta med R-Däck.. Men det är bara idiotiskt.
Så ett par bra gatudäck som alltid levererar oavsett väder hade varit perfekt för mej denna säsongen då jag mer tänkt köra långa sträckor till och från utställningar, Köra några konbans-event, Och ev nån bankörning. Bara för skoj skull då alltså för att leka av mej lite.
Och om det var nått jag la extra mycket märke till förra säsongen så är det hur mycket det regnar på våra svenska sommrar.. Och hur tråkigt det är att inte kunna hålla mer än 70km/h på motorvägen när man har 50 mil framför sej!
Plus att få en omgång däck gratis är inte fel… Och jag ÄLSKAR ju att recensera saker och ting!
Och jag har nog inte kört på Dunlop däck tidigare..Tror jag..
Så detta hade kunnat bli kul
Vill ni själva vara med om chansen att få göra samma sak så kan ni anmäla er här.
Så vad kommer ni rulla på i år?
Jag förstår inte riktigt… Du kan väl inte klaga på att gatdäck inte funkar när du vill sätta snabba tider på bana? Kör man bana är det r-däck som gäller, inget annat funkar. De gånger jag gett mig ut med gatdäck har jag helt enkelt anpassat mig, tagit det lugnt och sedan svängt in i depå efter sisådär fem varv så däcken inte smälter och man plötsligt står i en knädjup grop med leca. 🙂
Har du testat Hankook Z212? Har alltid varit nyfiken på dem, men aldrig fått möjlighet att testa. Ralphs Däck som säljer påstår ju att de är r-däck, men det stämmer ju inte. Jag undrar mer hur de funkar som gatdäck vid inspirerad körning i torrt.
Har dessutom läst om Michelins nya Super Sport. Det ska ju vara framtaget för Porschar o dyl och ska funka i alla väder på gata och även lite på bana. Kanske kan vara nåt för dig?
// Andreas
Vid det tillfället så hade jag ingen erfarenhet utav R-däck alls. Och var mest ute att jämföra tider med förra året då jag körde sugis och också hade gatudäck.
Detta året så hade jag precis fått på mina turbos.
Men sen så är det en jävla skillnad mellan bra gatudäck och värdelösa.
Michelin PS2. Continental contact 2 och Pirelli P Zero Rosso är alla hur bra som helst upp till ett snitt på 8 varv.
Men visst har man sen smakat på R däck så förstår man skillanden. Men överlag så har jag mer nytta utav gatudäck än R däck, Eftersom jag inte kan ha med mej en uppsättning extra.
Ja det är väldigt många idag som kallar sina däck för R-däck eller Semi-R som inte är annat än bra gatudäck( ja R är också gata men du hajar)
Hankook har jag aldrig kört på. För nått år sedan så fick dom jättebra betyg i Top gears tidning, Men då var det ingen i Sverige som sålde dom. Nitto i USA ska visst också vara riktigt bra, Eller för sitt pris iallafall. Men dom är det ingen som säljer i Sverige i dagens läge.
Ja dom nya Michelin är nog toppen, Av alla märken så är det dom jag varit mest nöjd med hittils när det gäller grepp/uthållighet.
Pirelli kan vara bättre men slits mycket snabbare.
Bridgestone S001 är ett ruggigt bra allrounddäck för gata, vill du ha ett semi r så är det nog Yokohamas Neova AD08 som gäller. Slå ett öga även på Kumho KU36, även Falken Azenis är ett grymt semi r.
Yokohamas har jag hört bra om, Ska vara som ett R888 fast bättre i regn?