Världens dyraste Porsche, Listpris på 6.3 miljoner.
V8 med hybridmotor.
2000ex
Det är svårt att äta en kaka men ändå ha den kvar. Likaså är det svårt att köra en bil snabbt men snålt. Porsche tycks nu vara närmare en lösning på problemet än någonsin. Bilsalongen i Genève är arenan där den nya konceptbilen Porsche 918 Spyder premiärvisas och även om det yttre kan härföra med sina linjer så fascinerar det medföljande faktabladet än mer.
Tack vare en monocoquekonstruktion tillverkad i kolfiberförstärkt plast och valda delar i magnesium och aluminium väger 918 Spyder in på 1 490 kilo. Det kan tyckas aningen mycket för en bil i den yttersta supersportklassen men när man ser vad som finns undertill så klarnar det. 918 Spyder har inte mindre än tre motorer. Huvudmotorn är en högvarvig V8 som utvecklar maximala 500 hästkrafter och tål att varvas ända till 9 200 r/min. Porsche beskriver motorn som en vidareutveckling av 3,4-litersmotorn som har tjänstgjort i racingbilen RS Spyder. I 918 Spyder är motorn monterad strax framför bakaxeln, där den får sällskap dels av litiumjonbatterier dels av en elmotor. Ytterligare en elmotor hittas på framaxeln och tillsammans ger de två elmotorerna 218 hästkrafter. Kraften från V8-motorn och den bakre elmotorn förmedlas via Porsches doppelkupplungsgetriebe (PDK) medan elmotorn driver på framhjulen med fast utväxling. Porsche säger dessvärre inget om räckvidden men vi får veta att bilen kan pluggas in i eluttaget för laddning och att batterierna laddas så fort föraren trycker på bromspedalen.
All denna teknik gör det möjligt för 918 Spyder att bjuda på riktigt intressanta prestanda- och förbrukningssiffror. Färden från 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och accelerationen fortsätter ända upp till toppfarten på 320 km/h. Ett var runt Nürburgrings nordslinga uppges vara avverkat på strax under 7 minuter och 30 sekunder. Trots supersportbilssiffrorna uppger Porsche en blandad förbrukning på otroliga 0,3 liter per mil. Utsläppen av koldioxid stannar på lika otroliga 70 gram per kilometer.
En viktig del i sammanhanget är en liten knapp som sitter på ratten. Med den kan föraren ställa in drivlinan i fyra lägen. E-Drive väljs när man vill köra enbart på eldrift och det kan man göra i upp till 25 kilometer. Därefter följer Hybrid-läget som kopplar in V8-motorn men fokus ligger fortfarande på att färden ska gå så snålt som möjligt. I Sport Hybrid-läget tänker bilen fortfarande på bränslekontot men fokus ligger på prestanda. I Race Hybrid-läget pressas både bensinmotorn och elmotorerna till max och om det finns tillräckligt med kraft i batterierna kan man trycka på en knapp och få en kort E-Boost, framförallt användbart vid omkörningar. Det finns också ett system som går under namnet Range Manager och hjälper föraren att välja färdväg beroende på hur mycket kraft som finns i batterierna. Systemet använder sig av information från navigationssystemet för att hitta laddplatser och föraren kan anpassa sin körning därefter.
Taget från Teknikensvärld.