Nissan R390 GT1

Sitter o tjötar med min kära vän Charles på MSN,

Vi snackar bilar som vanligt och han frågar mej om en japansk sportbil som skulle kosta 200.000 dollar.

Jag tänker lite,, Njae Lexus LFA är dyrare ju… En Nissan GTR ska vara jävligt tunad för dom pengarna..

Så då tänkte jag, vad kostar en Nissan R390 i dagens läge?

Och då visade dej sej att min japseälskande vän inte visste vilken bil Nissan R390 är.

Sett den, Säkert kört i nått TV-Spel, Men thats it.

Så då får jag ju göra ett inlägg om Nissan R390.

Bilen som enligt mej blev en flopp eftersom den ”bara” hade 280hk. (tänk så fel jag haft)

Ni som kan eran Japan historia förstår varför den hade just 280HK, Exakt som Honda NSX, Toyota Supra, Skyline, 350Z osv osv.. Officiellt iallafall.

Varför alla japanska bilar fram tills 2006 ”bara” hade 280hk var pga nått som kallades ”Gentlemannalagen”.

När samtliga japanska biltillverkare i slutet på 80-talet samlades för att komma överens om en vettig gentlemanna-regel för ett maxtak beträffande hästkrafter, visste man inte vilken kapplöpning man egentligen hade startat. Alla byggde bilar med maxmängden (286) hästkrafter som egentligen innehöll det dubbla, och framförallt förberetts för det tredubbla.

Som ni alla vet, Och trots dessa japanska bilar ”bara” hade 280hk(på papper) så spöade dom ju sina vänner från Tyskland och Italien.

Men tillbaks till Nissan R390 GT1.

V8 med dubbelturbo som slänger iväg bilen från stillastående till 100km/h på 3.3sek…. Inte dåligt för 280hk va? 😉

Kanske ska nämna att den hade kolfiberkaross och en matchvikt på 1098kilo?

Till skillnad från konkurenten Mercedes CLK-GTR så byggdes gatubilen först, Och sen banbilen utifrån den.
Så bilen funkar och uppför sej som en gatubil, Men dom orden kommer ifrån samma personer som påstår att bilen också SER UT som en gatubil, Så det ska vi nog ta med en nypa salt.

Mr Mr Yutaka Hagiwara, Chefen hos NISMO, Ville att bilen skulle vara extremt ut till gränsen men ändå tillförlitlig och körbar som en gatubil.

Givetvis hade inte Le Mans versionen (banbilen) 280hk utan 557hk.
Men den bilen var lite långsammare 0-100 om jag förstått det hela rätt.

3.8sek tog det för banbilen, Förmodligen pga många 100kilon extra downforce.

Så, Nissan R390 GT1 från 1998, Nissans snabbaste och dyraste bil, Designad av samma herre som designade Aston Martin DB7.

Framlampor ifrån Nissan 300ZX (Precis som Lamborghini Diablo)


Mer info här på Wiki.

Men dagens fråga var vad en R390 gatubil kostar idag.

Och där var jag helt fel ute…

Det byggdes kanske 200 banbilar i olika versioner.

Hur många gatubilar då? …..2….2st.. Med en prislapp på 7miljoner kr, för 12år sedan, Och egentligen så var bara den ena till salu eftersom den andra ställdes i Nissan´s Museum.

Så om jag får spekulera så är den bilen INTE billigare idag.

Så vi får fortsätta köra den i våra TV-Spel istället.




Nissan’s Greatest Car… Was SOO Good It Failed

Why Did Nissan Abandon Le Mans? | Nissan R390

”Nissan R390 GT-1 Le Mans” – Erik Comas

The Story Of The Nissan R390

The Nissan R390: The Ultimate Nissan

(Visited 380 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x