Detta är nr 132 utav 281st tillverkade jaguar XJ220.
Numera står den med endast 90mil på mätarn!!! och totalt nedgången och övergiven i Qatar.
OBS!!! Känsliga läsare varnas!!
Detta är alltså helt otroligt! Skänk den till mej förfan!!
XJ220 för er som inte vet är alltså en RIKTIG SUPERsportbil som spöar dom flesta av dagens supersportbilar trots den är strax under 19år gammal!
Denna bil såg jag första gången som konceptbil på vår lilla motormässa i Malmö.
Då med en V12a istället, Som den egentligen skulle haft.
ja..när jag ändå är igång så kan jag ju berätta lite om bilen.
Denna bilen togs fram över ett gäng arbetsnarkomaner hos Jaguar som kallade sej ”The Saturday Club”.
Dom tog alltså fram denna bilen på kvällarna och helger som fritidsnöje bara.
Konceptet kallades XJ220, 220 stog för den förväntade toppfarten på 220MPH/354 km/h.
Och dom lyckades bra,, Jaguar måste haft fett med pengar på den tiden.
Konceptbilen som såg ut som den färdiga bilen.
Prototypen hade en mittmonterad V12:a på 6,2 liter och 500 hk, fyrhjulsdrift, saxdörrar, Som en riktig supersportbil ska ha.Och ABS bromsar.
Man planerade att bygga 220 bilar,Precis som namnet.
Men bilen gjorde succe som konceptbil och Jaguar fick så mycket som 350st förbetställningar till att börja med!
Detta var 1988, Och för er som är gamla nog minns den ekonomiska krisen som var i början på 90talet… Alla yuppienallar med fejkade Porsche 911 Turbo´s ni vet?
Så som sagt, Konceptbilen gjorde större succe än förväntat.
Inte illa för en kvällshobby.
Men.. och med ett stort MEN.
Den färdiga bilen som visades 1991 var mer eller mindre en helt annan bil än vad kunderna hade beställt…
Hjulbasen var hela 2 decimeter kortare,inga Lambo-dörrar,Ingen fyrhjulsdrift,Inte ens ABS bromsar och värst av allt var att Jaguar V12an ifrån tävlingsbilen XJR var utbytt mot en Turbo 6a ifrån MG!!!
Vilket givetvis fick en massa kunder att backa, Även om V6an hade 42hk mer än den planerade V12an så är det ju fortfarande halva motorn än vad dom hade väntat sej.
Det kanske inte låter så jävla farligt eftersom vi idag tycker en överladdad V6a är hur hett som helst.
Men tänk dej att du beställer en Corvette med en kraftig mullrande V8a och får istället en Turbofyra ifrån nått litet framhjulsdrivet mög!
Och som om inte det räckte för att avskräcka dessa blivande Ex-kunder så hade dom höjt priset från 361000 till 403000 Pund.
Sen trots grym prestanda (0-100 på 3.6sek!)så gjorde den inte några 220MPH i heller.
Toppfarten stannade vid 213mph(343 km/h).
Men hey.. detta räckte för att den skulle vara världens snabbaste pruduktionsbil i ett helt år,Tills McLaren F1 krossade det med sina 381km/h som skulle stå sej länge.
Så mellan 1991-1994 så blev det endast 281 exemplar utav jaguar XJ220 (Dom behöll namnet eftersom XJ213 inte klingade lika bra)
Vilket jag tycker är synd, Jag anser detta vara en av världens snyggaste bilar någonsin.
Jag har för mej att vi har/har haft 2st i lilla Sverige.
För några år sen så fanns den ena på Blocket.se väldigt länge med ett vad det verkade som inte så lockande pris på 1.5 miljoner.
Själv tycker jag det är sjukt prisvärt för en grym supersportbil och för en riktigt samlarbil.
Och så är det nått otacksamt pucko som låter bilen förfalla så!!
Riktiga män har gråtit för mindre än så kan jag lova er.
Men skit i han och skit i dom bilderna nu..Även om jag vill åka dit och rädda Jaguren i riktig PETA style.
Njut istället av dessa klipp.
Ni måste se DETTA klippet som jag tyvärr inte kunde bädda in.
***********LÄNK**********
Som lite extragodis så kan jag berätta att Mike Tyson köpte en XJ220 bara för att flasha med på ett tidningsomslag..
så kan man också göra.
Och MR Gumball 3000 himself Maximilian Cooper ,kommer i år köra med en XJ220.
En otroligt slående vacker bil..
Men som vanligt så dög inte dessa vackra limiterade bilar åt Sultanen av Brunei,
Så han specialbeställde ( som vanligt) en Pininfarina version utav den.
Men givetvis har han ett par stycken av den ”vanliga” med.
Jag tycker inte Pininfarina versionen är snyggare, Och den har inte den coola lampfunktionen i heller ju!
Klicka på bilderna som vanligt för att se dom i större format.
Jaguar XJ220S
Jag har sedan mitt inlägg ovan försökt hålla koll på vad en XJ220 kostar idag.
Där var en på Ebay som jag hade tänkt följa och skriva om… Men sen så var jag försent ute och annonsen var borta.
Men här är nu en XJ220S som ska budas ut.
Inte nog med att en ”vanlig” JX220 är unik(281st).. Utan S modellen blev det bara 6st bilar.(Egentligen 5)
Dessa bilarna byggdes i tillsammans med TWR.
Först och främst så byggde dom ju XJ220C, GT bilen.
550HK hade den.
Och för att få tävla i den serien så var man då tvungen att bygga minst 5st gatuversioner av bilen (Det har varierat genom åren hur många gatubilar det måste finnas)
Så 6st gatuversioner av denna GT vagn blev det.
5st ”Standard” och en modifierad.. Men alla skiljer sej alltså mycket ändå från en vanlig XJ220.
Karossen på den vanliga katten var utav aluminium.
På dessa bilarna så är hela karossen i kolfiber.
Så en vanlig XJ220 väger 1372kg, Medans en S version bara väger 1080kg.
Och sen så givetvis det vanliga med aerodynamiken.
Front splitters, Stor ställbar vinge osv osv..
Men det är nästan för som skiljer för att skriva om.. Detta är alltså en racebil modifierad för att få användas på gata.
Jag vill inte säga att det är en strypt racebil. För GT bilen hade 550hk.
S modellen hade/har 680hk och 740nm….
Bilen som det är på tal om nu har även ett custom made avgasystem i titan från TWR som kostar 200.000kr.. Och ger strax över 20hk till.. Mycket dyra hästar..
Resultatet är alltså strax över 700hk och ett VANSINNIGT ljud!!
Som jag tyvärr inte hittar något klipp på…
Just denna bilen har blivit omlackerad för att matcha den nuvarande ägares Lamborghini Reventón, Och inredningen har fått sej en ordentlig läderomgång.
Magnesiumfälgarna har nya däck och bilen har bara gått 1200 miles.
Utångspriset ska ligga mellan $ 225,000 – $ 300,000, Och går den för under 3 miljoner så är det utan tvekan ett kap!
Som sagt.. Jag tvivlar inte en sekund på att en Jaguar XJ220 är ett blivande samlarobjekt.