Ja så länge kunde Audi hålla sej.
Det dröjde inte länge från att dom ”läckta” bilderna kom ut och till att Audi själva skulle komma ut med all info om bilen trots att den egentligen skulle ha premiär på Geneve mässan.
Precis som jag sa så är motorn är en utvecklad version av den V8 som sitter i R8. Den är på 4,2 liter och lämnar 450 hästar. 0-100 km/h tar 4,6 sekunder.
Så med andra ord så är fortfarande en 10 år gammal Porsche Turbo snabbare..Men ok.. en Porsche kommer alltid vara en Porsche.
Med optimering av ventiltider, insug- och avgasystem så varvar den 1000 varv till och ger 100hk mer än vad motorn gör när den sitter i en S5a.
Vilket innebär över 100hk per liter, och det är alltid imponerande.
Vad vi ska bli imponerade över är förbrukningen,
10,8 l/100 km vill den ha bara. Vilket är imponerande för en V8a Sportbil.
En förklaring till det är att Audi använder sig av regenerering av bromskraften och låg friktion i motorn.
Motorn är kopplad till en sjuväxlad S-troniclåda med dubbelkoppling som skickar kraften till alla fyra hjulen via en Torsendiff som kan styras elektroniskt. I grundläget är fördelningen fram/bak 60/40 procent.
En RS5 känns lätt igen på de stora luftintagen i fronten och den ribblösa grillen. Bakskärmarna är inspirerade av ursprungs-Quattron, det gör Audi förstås ingen hemlighet av. Likt andra prestandabilar i Audifamiljen har RS5 en bakspoiler som höjs automatiskt. Det sker i farter över 120 km/h.
När du blir omkörd kan du också studera diffusorn och de feta avgasrören.