Det här med Service,
Ett väldigt viktigt område för mej,
Jag är sån så att även om jag verkligen verkligen vill ha något så kan jag strunta i att köpa det pga dålig service…och på samma sätt köpa nått jag verkligen inte behöver pga bra service.
Jag har alltid sagt det att man kan få vad som helst att gå bra här i Sverige bara man har bra service.
Problemet är bara att det svenska folket är inte vana vid riktigt god service och har det då inte heller i sej att betala lite extra för extra bra service.
Men nu handlar det om shopping..och klockor.. som vanligt
Jag är en samlare.
Både av prylar,tidningar och information.
Så inte så förvånande kanske att jag har 2 flyttlådor fulla med klockkataloger från olika tillverkare.
När jag ska köpa något så läser jag på ordentligt om varan.
Så om vi drar tillbaka tiden en massa år då jag började samla på klockor.
Jag hade redan min första Panerai och Nymans ur i Stockholm hade blivit återförsäljare för Panerai.
Jag ringer dom ett par gånger utan svar. talar in på telefonsvararn, ingen ringer upp.
Mailar ett par gånger, inget svar….
Det går ett par månader och jag ger mej på det igen, Då svarar en tjej hos dom och är väl allmänt.. oangagerad..
Jag frågar iallafall om klockorna, Vad dom har, vad dom kan fixa,väntetider och priser osv osv.. och hon vet knappt vad Panerai är…låter ju lovande
Jag frågar iallafall om dom kan skicka katalogerna till mej.
”Ne det finns inga kataloger”
Jo… det finns det.
”Ja men vi har inga”
Nehe… kan du fixa en kanske?
” Ja jag kanske kan få tag på ett gammalt ex dom skickade till oss när vi blev återförsäljare”
Ok.. men eftersom jag ska köpa en klocka.. och en ny klocka..så vill jag ju ha en Aktuell katalog.
” ja jag ska se vad jag kan göra”
Och jag antar att ni behöver min adress?… men den har ni redan i ert register.. jag antar att ni har ett sådant över era kunder?
” ja ja jag skickar när jag fått tag på något”
Och givetvis nöjer jag inte mej med det.
Jag går till Panerai´s hemsida som då nästan bara var på Italienska.
Letar mej fram till nån sida där man kunde bli medlem,
Så jag fyllde i en massa massa uppgifter där.
Om allt möjligt.. bl.a serienummret på min klocka jag redan hade.
Det dröjer inte många dagar och jag får en avi hemskickad om att jag har ett paket att hämta ut på posten..som vanligt =)
Alltid lite extra kul när man inte vet vad man ska hämta.
Och då har alltså Panerai i Italien skickat 3st stora BÖCKER!
Inte kataloger.. inga blädderex, Utan 3 st stora böcker.
En med deras nuvarande modeller
En med allt om deras historik
Och en med deras Limitid Edition modeller ( Now we talking!)
Bara för skoj skull så efter nån månad så mailar jag till Nymans ur igen och frågar om det inte har kommit ut nån ny katalog eller om dom har fått tag på den hon talade om, och gav en del pikar om hur många gånger jag har ringt och mailat men på ett trevligt sätt.
Ytterligare nån vecka efter så får jag hem en sliten katalog med fjolårets modeller.
Bra där Sverige
Tillbaks till framtiden nu då och till dagens paket.
Som ni läst innan så är jag sugen på ännu en Bell & Ross klocka eftersom min förra älskade ”försvann”
Och efter lite Googlande så finner jag en återförsäljare för dom i sverige ( Eftersom jag är lite tveksam till uret.se )
Snacka om att inte marknadsföra sej…
Och som ni kan se så är deras sida inte nån hit i heller.
Men jag mailar dom om vilka modeller dom har hemma och vilka priser det är som gäller.
Och jag får svar ganska snabbt om att dom bland annat har en Vintage hemma.
En modell som inte alls alls är vad Bell&Ross; är känt för.. Ungefär som Rolex Cellini modeller.
Så jag mailar igen och förklarar att det givetvis är Intrument serien jag är ute efter och ber om ursäkt för att jag inte var tydlig nog med det.
Får svar igen med en prislista som säger mej noll och att han har en modell hemma som var lagom lockande.
Sen har jag lite mej själv att skylla där efter,
jag har tänkt dagligen i 2 veckor att jag ska ringa honom och höra efter lite mer om ett ev blivande köp.
Men så tänkte jag vänta på om B&R; skulle visa nått kul på SIHH Mässan som är nu.
Under tiden då jag letade efter en återförsäljare i Sverige på Bell&Ross;´s hemsida
Så fyllde jag i lite där också om intresse ang en katalog.
Och idag vaknar jag utav att brevbärarn försöker våldta min brevlåda..grovt också,
På tal om service.. men om Brevbärarn inser att paketet aldrig kommer få plats i brevlådan,, ringer man inte på dörren då? eller lägger det utanför?
Och noga som jag är om alla mina tidningar som jag får hem i brevlådan så vill jag inte ha dom sönder repade.
Till det stora paketet då.
Då har Bell & Ross skickat hem allt tänkbart dom kunde hitta till mej,
Visst det var inga böcker som Panerai skickade men allt annat och lite till, Bland annat ett något sent ”Gott nytt år” kort =)
Detta anser jag vara god service, sånt enkelt och billigt som har större betydelse än vad folk i Sverige inser.
Frågorna är dock fler nu än tidigare
Kommer dom visa nått nytt på SIHH?
Vilken modell ska jag köpa?
När? Varifrån?
Är nån annan där ute också intresserade av att bläddra i kataloger från olika tillverkare så finner ni här nedan länkar till det
- BREITLING Call (203) 762-1180 – nicely tell them that you would like a catalog when they answer.
- IWC – https://www.iwc.com/lecture/catalogu…e_order-en.asp – restricted to some countries, including USA.
- IWC posters for PURCHASE – https://www.iwc.com/communication/ca…n_order-en.asp
- Ulysse Nardin – http://www.ulysse-nardin.com/contact.jsp?ID_Page=10000C
- DeWitt – http://www.dewitt.ch/loader.php?lang=en — CLICK CONTACT – CHECK CATALOGUE BOX
- Cartier – www.cartier.com – contact – ask nicely
- Audemars Piguet – http://www2.audemarspiguet.com/custo…0&menu;_pos_2=3 – request catalog in message
- Montblanc – http://www.montblanc.com/contact/index_newsletter.php
- Graham – email: info@thebritishmasters.biz
- Omega – http://www.omegawatches.com/index.php?id=1012
- Patek Philippe – www.patek.com –> contact and ask
- Panerai: https://www.panerai.com/secure/s_con…gua=2&mode;=new – 4 or 5 catalogs to choose from.
- Breguet: http://breguet.com/en/forms/order_catalogue_form.php
- Vacheron Constantin – http://www.vacheron-constantin.com/ – Click your area – then click Concierge in upper right corner
- Porsche Design – http://www.porsche-design.com/live/c…ActiveID=60114 – Select Timepieces and ask for a catalog in the message box
- Oris – http://www.oris.ch/contact/contact.aspx?ln=en – CLICK CATALOG BOX
- U-BOAT – http://www.uboatwatch.it/main.html – CLICK CONTACT in lower left corner – ask nicely.
- Tag Heuer- http://www.tagheuer.com/mytagheuer/c…ex.lbl?lang=en
- Baume & Mercier- http://www.baume-and-mercier.com/cat…gue.aspx?ln=en
- Chopard- http://www.chopard.com/#pages/contact%20us/8/1 – Go to Contact, Then Contact Us, then click Catalog box
- Blancpain – http://www.blancpain.ch/e/catalogues/order_catalogue
- Jaeger Le Coultre- http://www.jaeger-lecoultre.com/contact.do
- Maurice Lacroix- http://www.mauricelacroix.com/index.php?p=785
- Raymond Weil – http://www.raymondweil.com/Modules/S…?MenuId=NDI1Nw – select CATALOGUE REQUEST in the drop down menu
- Longines- http://www.longines.com/eng/html_lon…ue_request.cfm
- Glashütte – e-mail: nomos@glashuette.com – this email address is specifically for catalogs
- Girard Perregaux- http://www.girard-perregaux.com/contact/contact_en.aspx
- A. Lange & Sohne- https://www.alange-soehne.com/en/contact/catalogue.php
- Bergeon – http://www.bergeon.ch/pages/commande.php?langue=2 – Workshop Catalog
- Bell & Ross – http://www.bellross.com – CLICK SERVICE – Then CATALOG – You have to register for the site