Billigare EVO äntligen här

Om ni minns så förra året så visades det en mindre version av EVO X.
Som iallafall jag inte riktigt förstod poängen med.

Lancer Sportback Ralliart är Mitsubishis brygga mellan enklare Lancer-modeller och Evolution. Och enligt mej snyggare än sina bröder.
Motorn i Ralliart-versionen är i grunden samma 2,0-liters turbofyra som i Evolution, men i det här fallet lämnar den 240 hk och 343 Nm mellan 2.500-4.750 rpm.

Så med andra ord så är det bara en programuppdatering/chip/mappning som behövs för att den ska lämna samma effekt som sin mycket dyrare storebror,

Tror ni verkligen nån kommer köra med OEM effekt i dessa bilarna?

Den har permanent fyrhjulsdrift med aktiv mellandifferential (ACD) samt lamelldiff i bakaxeln. Systemet kan ställas i tre olika lägen efter olika körförhållanden: asfalt, grus och snö.

Växellådan är den bekanta SST, en 6-växlad dubbelkopplingslåda som i det här fallet har två körprogram (normal och sport) och växlas med paddlar.

Prestandauppgifterna är 0-100 km/h på 7,1 sekunder och 220 km/h i toppfart.
Är inte den lite klent ändå för 240hk?

Priset i Sverige är från 269.400 kronor.så med andra ord så kommer den kosta som en Big Mac & Co i USA, så räkna med många tunade versioner utav denna prisvärda bil.

Som jämförelse kan nämnas att Evolution kostar från 415.900 kronor (från 434.900 kr med SST).

Så vill ni tvunget ha den senaste EVO´n (som också är den tråkigaste) så köp hellre denna hatch back och spara dom 170.000,( en omprogramering av programvaran är verkligen inte dyr)

Eller så lägger ni dom 170.000kronorna på att trimma skiten ur denna ”Mini EVO” och skräm skiten ur storebrorn.

mer info
och bilder

(Visited 13 times, 1 visits today)
Subscribe
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x